Ervaringen van cliënten

“Anna is op ons pad gekomen nadat onze dochter op 2.5 jarige leeftijd een herseninfarct heeft gekregen. Ze raakte eenzijdig verlamd en kon niet meer praten, na een tijdje kwamen weer enkele woordjes terug, ook heeft ze een vorm van afasie. We willen dat er zoveel mogelijk woorden terugkomen en daar kan muziektherapie een rol in spelen. Na wat speuren op internet kwamen we bij Anna terecht. Anna kwam aan huis en het klikte meteen. Na een aantal keren wist onze dochter precies wat de structuur is, en doet ze enthousiast mee met de opzegversjes en korte liedjes met gebaren en materialen die bij de liedjes horen, en die Anna zelf meeneemt. Door heel veel herhalen van liedjes krijgt ze bepaalde woordjes terug om in het dagelijks leven in te zetten. Anna kan heel goed omgaan met onze dochter van 3, en brengt rust met zich mee wanneer ze binnenkomt. We zijn erg blij dat Anna op ons pad is gekomen!” moeder M. 14/09/2016

“Twee van onze kinderen, een dochter en een zoon, zijn via adoptie in ons leven gekomen. Beiden hebben een verstandelijke beperking en ook is er sprake van zogenaamde  hechtingsproblematiek. Onze dochter heeft nu bijna een jaar muziekbegeleiding van Anna. Vanaf het eerste moment was er een geweldige klik en is het muziekuurtje met Anna het wekelijkse hoogtepunt. Onze dochter gaat helemaal mee in de vrolijkheid en het enthousiasme van Anna en breekt letterlijk open. Ook voor ons als ouders is het mooi en ontroerend om daarbij aanwezig te zijn. Al lang wilde onze dochter leren gitaar spelen, maar tot de komst van Anna leek dat een niet erg reële wens. Het is prachtig om te zien hoe zij nu vol trots de eerste akkoorden aan het leren is. Toen onze zoon enkele maanden thuis woonde heeft ook hij wekelijks muziek gemaakt met Anna. Hij is altijd geremd geweest om zich te uiten, maar door Anna’s natuurlijke benadering kwam hij helemaal los. Het was een genot om hem te horen zingen. Hoewel voor hem de periode vrij kort was, heeft de muziekbegeleiding enorm bijgedragen om met meer vertrouwen de volgende stap op zijn levenspad te zetten.” moeder L. en vader P. 10/01/2015

“Ongeveer een jaar geleden ontdekten wij Papageno en kwamen we in contact met Anna. Op een professionele wijze is er een plan opgesteld, waarin doelen staan die we willen bereiken met behulp van muziektherapie voor onze zoon. Steeds weer is er afstemming over hoe de muziektherapie verloopt en of het nog de juiste uitwerking heeft op onze zoon. De lijntjes zijn kort. Anna deelt haar ervaringen met ons en bespreekt opvallende zaken. Op onze zoon heeft de muziektherapie een positieve werking. Naast zijn autisme heeft hij ook een ernstig verstandelijke beperking. Nu we bijna een jaar bezig zijn, merken we dat hij Anna gaat herkennen en begrijpt hij naar welke ruimte hij moet als zij er is. De sessies starten steeds op dezelfde wijze, in dezelfde ruimte, met herkenbare onderdelen en eindigen op dezelfde wijze. Dit is herkenbaar, geeft duidelijkheid en rust. Het is prettig dat de muziektherapie in de thuissituatie plaatsvindt. Dit is al een veilige basis van waaruit je kan starten. Een nieuwe omgeving levert vaak al veel spanningen op, hier heb je nu niet mee te maken. Er zijn al veel dingen bereikt. Onze zoon is opener geworden. Hij zoekt oogcontact met je en het lijkt of hij iets met je wil delen of aan je wil laten zien als hij met de muziek bezig is. Het stimuleert zijn woordenschat. Af en toe zegt hij een gericht woord, terwijl hij dit voorheen niet deed. We merken dat zijn spanningsboog groter is geworden. Waar hij eerst 5 a 10 minuten zijn aandacht bij de muziek kon houden, lukt het nu bijna een half uur zich te concentreren. Anna brengt iedere week ander materiaal mee om hem te prikkelen, te laten ervaren en te ontdekken. Een vast onderdeel van de sessie zijn onder andere het bewegen van dunne sjaals geworden. Daarbij wordt steeds hetzelfde liedje gezongen. Er heerst een ontspannen sfeertje door de liedjes, het ritme van de muziek, het positieve contact, de communicatie die tot stand komt en voor verrassingen zorgt voor ons allemaal. Het is heerlijk om te zien dat je kind op deze manier geniet en een mooie kleur aan de dag geeft. Want als hij geniet en ontspannen is, zijn wij dat ook!” moeder Y. 23/05/2013

“Wij kennen Anna nu vijf maanden, zij komt iedere week bij ons thuis met haar auto vol muziekinstrumenten. Onze zoon kijkt elke keer reikhalzend naar haar komst uit. Bijzonder is dat wij al na een maand een gevoel hadden dat Anna al véél langer bij ons kwam. Dat voelt voor ons gezin als heel bijzonder, omdat dat zeker niet een gevoel is dat wij snel bij mensen hebben. Anna heeft een heel onbevangen uitstraling, haar vrolijkheid en enthousiasme vallen op. Ze is heel rustig, geduldig en duidelijk naar onze zoon toe, maar volgt hem ook in zijn energie en probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij zijn belevingswereld. Wat ik heel tekenend vind voor haar inzet en betrokkenheid is dat zij, op speciaal verzoek van onze zoon, een lastig,onbekend liedje van K3 is gaan leren spelen. Er was geen tekst of muziek van te vinden, maar zij is het helemaal gaan uitpluizen en oefenen, net zo lang totdat ze het kon spelen. Nu hoort het bij het vaste repertoire. Het mooie aan Anna is dat zij mijn zoon laat voelen dat zij hem heel serieus neemt, hierdoor durft hij zich steeds vrijer te uiten. Het voedt zijn zelfvertrouwen, waardoor hij gemakkelijker nieuwe stapjes met haar durft uit te proberen. Onze zoon heeft een verstandelijke beperking, autistische stoornis, epilepsie en een lichamelijke handicap. Hij is dus zeker niet iemand die gemakkelijk vertrouwen in mensen stelt.” moeder C.  05/10/2012

“Anna is een enthousiaste muziektherapeute die kinderen op geheel ongedwongen manier benaderd zodat ze zich meteen op hun gemak voelen. Ze weet als geen ander in te springen op de (muzikale) behoeften van kinderen en maakt hierbij gebruik van creatieve werkvormen die kinderen aanspreken. Kinderen krijgen op speelse wijze de ruimte om zich te ontwikkelen.” psychologe E. 13/09/2012

“Wij kennen Anna al geruime tijd en sinds een klein jaar is onze dochter ( 25 jaar en licht mentaal beperkt met wat kenmerken van het autistisch spectrum) bij haar in therapie. De hulpvraag van onze dochter is: beter om te kunnen gaan met stress-situaties, zelfstandiger worden en zelfverzekerder worden. De ingang via muziek is perfect voor onze dochter omdat zij op allerlei manieren zich uit via muziek. Zang, piano, fluit, djembé. Anna werkt op een gevoelige en deskundige manier met haar. Via improvisatie en opdrachten. Ze voelt erg goed aan wat er zich afspeelt bij onze dochter. Daar haakt ze op in, geeft ruimte en zoekt grenzen op. Tijdens de therapie merk ik dat er wisselingen kunnen zijn, naargelang wat onze dochter aangeeft. Er kan meegegaan worden in haar beleving, maar ook kan er uitgedaagd worden. Anna is erg geduldig, vrolijk en erg rijk aan creativiteit. Daarnaast is ze helder in uitleg en overleg. Anna is zelf erg muzikaal en kan met erg veel instrumenten werken. Maar ook het gewoon luisteren naar muziek is iets wat gedaan wordt. De resultaten voor mijn dochter zijn talrijk. Ze staat steviger in haar schoenen, durft meer te ondernemen, is zich zekerder gaan voelen en minder verlegen. Doordat Anna ook planmatig met haar werkt, zien we dit terug bij onze dochter. Het prettige van de therapie aan huis, is dat onze dochter in haar eigen omgeving kan musiceren, dat wij gedeeltelijk meemaken wat er gedaan wordt en dat er een direct contact is van therapeute met ons.” moeder  M. v.d. H.  10/08/2012

Organisaties en verenigingen

Stichting Papageno

Stichting Muziektherapie

NVVMT

Bedrijven uit Bergen op Zoom

Autisme

Nederlandse vereniging voor autisme (NVA)

Het Autisme Info Centrum is een informatie- en documentatiecentrum voor en door (ouders en partners van) mensen met autisme, waar echter ook anderen van harte welkom zijn. Het is een onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA).

Autisme informatie centrum

 Persoonsgebonden Budget (PGB)

Zorgwijzer

Literatuurlijst muziektherapie en autisme

Allgood, N. (2005). Parents Perceptions of Family- based Group Music Therapy for Children with Autism Spectrum Disorders. Music Therapy Perspectives 23 (2), 92-99

Aldridge, D., Gustorff, D. and Neugebauer, L. (1995). A preliminary study of creative music therapy in the treatment of children with developmental delay. The Arts in Psychotherapy. 21(3), pp. 189-205

Boso M., Emanuele E., Minazzi V., Abbamonte M. & Politi P. (2007) Effect of long-term interactive music therapy on behavior profile and musical skills in young adults with severe autism. J Altern Complement Med. 2007 Sep;13(7):695-6.

Hendriksen, M. (1999). Ont-moeten in muziek – vrije improvisatie in groepsmuziektherapie door jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum. Uitgeverij: dr. Leo Kannerhuis.

Kim, J., Wigram, T. & Gold, C. (2008). The effects of improvisational music therapy on joint attention behaviours in autistic children: a randomized controlled study. Autism DevDisord. 2008 Oct; 38 (9), 1758-66

Smeijsters, H. (2008). Handboek creatieve therapie. Uitgeverij Coutinho.

Smeijsters, H. (red). (2006). Handboek Muziektherapie. Bohn Stafleu van Loghum.

Smeijsters, H. (1991). Muziektherapie als psychotherapie. Van Corcum.

Whipple, J. (2004) Music in intervention for children and adolescent with autismA meta-analysis